TPMS - Dæktryksmåler - Dæktrykssensorer

Hvad er TPMS?

T(yre) P(ressure) M(onitoring) S(ystems) eller på dansk dæktryks-overvågnings-system, og det har siden 1. november 2014 været et lovkrav, at alle nyregistrerede biler og campingvogne, skal være udstyret med TPMS.

TPMS er et system, der er bygget ind i bilen, til at overvåge trykket i dækkene. Der skelnes mellem direkte og indirekte systemer. Hvis der sker et tryktab i et eller flere af dækkene vil føreren blive alarmeret via en alarm i et display. Der findes to forskellige systemer.

 

Hvorfor skal vi have TPMS?

Der er tre hovedårsager til at bruge TPMS:

- Øger sikkerheden

- Reducerer brændstofforbruget som følge af et mere korrekt dæktryk

- Forlænger dækkets holdbarhed (mange dæk slides unødigt hurtigt pga forkert dæktryk)

Selv mindre ændringer i lufttrykket bliver registreret.

 Tpms Alarm 1

Indirekte TPMS

Her måler TPMS-systemet ved hjælp af bilens ESP/ABS-system. Sensoren måler omdrejningerne på bilens ABS-ring og giver ud fra de informationer besked, hvis der er for lidt luft i dækket. Dæktrykket kan imidlertid ikke vises.

Det indirekte system er ikke så præcist som det direkte, da det ikke direkte kan måle temperatur og lufttryk. Målinger kan også kun foretages, når køretøjet bevæger sig.

 

Direkte TPMS

Her måler TPMS-systemet dæktrykket ved hjælp af en sensor i fælgen. Sensoren er en del af ventilen og skal kodes til bilens computer. Der måles på to fysiske kriterier; rulleomkreds og lydfrekvens, hvor der sammenlignes med køretøjets øvrige hjul.

Det direkte system er meget præcist i sine data. Det kan desuden afsløre tryktab ved et holdende køretøj eller ved reservehjulet for den sags skyld.

 

Fælles for de to systemer

I begge tilfælde kan man via bilens display holde øje med om et dæk taber luft eller om der er en defekt TPMS-sensor. Der gives besked i displayet, når der er en afvigelse på mere end 20 pct. end hvad ventilen/sensoren er kodet til, eller hvis dæktrykket kommer under 1,5 bar.

Tpms Ventil 

Hvad betyder det for dig?

På grund af den komplekse teknologi for TPMS bliver det sværere for bilejeren, selv at udføre et dækskifte. Ved pludselig lys fra advarsels signalet (f.eks. defekte dæk eller defekte sensorer) og ved dækskifte, skal du benytte dig af et værksted med tilsvarende service.

Ved ”Direkte TPMS” kan der forekomme ekstra omkostninger. Ekstra omkostninger kan være, at du skal tilkøbe TPMS-ventiler til både sommerhjul og vinterhjul, eller ved udskiftning af en defekt sensor.

Hvis du punkterer, er det en ulempe at bruge det såkaldte lappekit, der ligger i mange biler i dag. Skummet der sprøjtes ind i dækket, kan risikere at ødelægge trykcensoren i TPMS-ventilen. Det ville i så fald betyde, at du skal have monteret en ny ventil, som skal kodes. Du bør i stedet tilkalde vejhjælp.

 

Værkstedet

TPMS har også fået betydning for forhandleren eller værkstedet, fordi systemet betyder, at ejeren ikke selv længere kan skifte hjul - særligt ved det direkte system. Ved en punktering eller defekte sensorer kræver det værkstedsindblanding, og værkstederne har derfor været nødt til at investerer i efteruddannelse af personale og indkøb af det rette udstyr til at kunne håndtere disse systemer.

Sørby Auto har naturligvis det nødvendige udstyr og personale til håndtering og kalibrering af TPMS, og du kan derfor altid forvente en korrekt indstilling af din bils TPMS system.

Find os her

Sørby Auto

Sørby Hovedgade 1
4200 Slagelse

Tlf: 58545421
Mobil: 40311318
Fax: 58545226
CVR: 17518747

Åbningstider

Mandag - Torsdag
Fredag
07:30 - 16:00
07:30 - 13:00

Salgsafdelingen:
Hverdage mandag - fredag 09:00 - 17:00

Indhent Vaerkstedstilbud 02